Nyhetsbrev
Skicka paket billigt med Bussgods

Vanliga frågor

Klicka på frågorna för att se fullständigt svar.
Måste jag skriva ut fraktsedeln själv?
SVAR: Det allra smidigaste är att skriva ut fraktsedeln innan du kommer till ombudet. Många ombud har en kunddator där man kan skriva ut fraktsedlar, men inte alla.

Klicka här för att skapa din egen fraktsedel.

OBS du kan också betala frakten samtidigt som du skriver ut fraktsedeln på hemsidan.

Måste jag ange vikt och storlek när jag skriver fraktsedeln, jag har ingen våg eller ngt att mäta med?
SVAR: Ja, för att kunna beräkna pris för sändningen måste vi veta vikt och storlek. Om man angett fel uppgifter och förbetalt frakten kan man bli efterdebiterad om man betalat för lite.

Kan Bussgods komma och hämta paket på min adress?
SVAR: Hämtning sker normalt inte hos privatperson/kontantkund. Kontakta ditt Bussgods för att höra om vad som gäller på just din ort.

Var är mitt paket?
SVAR: » Här kan du se var ditt paket är, ange bara fraktsedelsnumret.

Hur vet jag att mitt paket är på väg, det står bara inlämnat när jag söker på hemsidan?
SVAR: I och med att det står inlämnat så är det på väg. Mottagaren får alltid avisering när paketet är framme.

Hur vet jag att paketet kommit fram?
SVAR: Vi aviserar sändningarna via SMS. Därför är det viktigt att rätt mobilnummer till mottagaren anges på fraktsedeln.

Hur lång tid har jag på mig att hämta mitt paket?
SVAR: Ditt paket ligger kvar 14 dagar efter avisering. Därefter går sändningen i retur. Returfrakt betalas av ursprungliga avsändaren.

Kan jag skicka något jag sålt som mottagaren betalar?
SVAR: Ja, tjänsten heter efterkrav (Postens motsvarighet heter postförskott). Du betalar frakt och efterkravavgift när du skickar godset och får pengarna tillbaka när mottagaren gjort sin inbetalning.

» Här kan du läsa mer om efterkrav.

Jag har skickat ett efterkrav, när får jag mina pengar?
SVAR: När mottagaren betalat efterkravet görs utbetalningen till dig, vilket brukar ske inom 10 arbetsdagar. Hos många ombud kan man inte betala på plats utan betalning skall ske via hemsidan. Vid betalning via hemsidan sker återbetalningen snabbare än om man betalat på plats.

Be gärna mottagaren att betala här ».

Jag har ingen skrivare och kan inte skriva ut kvittot på inbetalt efterkrav. Kan jag hämta mitt paket ändå?
SVAR: Ja, det kan du göra. Ta bara med din legitimation och tala om fraktsedelsnumret när du hämtar ditt paket.

Jag har köpt en grej på nätet som är skickat med efterkrav, får jag titta på den innan jag betalar?
SVAR: Nej, efterkravet måste betalas innan du får sändningen i din hand. Om det du beställt är fel eller inte motsvara det du kommit överens med säljaren om ska du göra upp det med säljaren.

Vad kostar det att skicka en cykel?
SVAR: Vi har fasta priser på vissa typer av gods, bl.a. cykel. Pris hittar du här. Cykeln skall vara förpackad i kartong.

» Här hittar du fasta priser på flera saker.

Kan jag skicka bildäck med Bussgods?
SVAR: Ja man kan skicka däck. Tänk på att förpacka dem väl i däckpåsar eller motsvarande med extra skydd för fälgarna. Avsändaren ansvarar för att hjulen är väl paketerade och klara för transport när de lämnas in till Bussgods.>

Hur stort och tungt får paketet vara?
SVAR: Bussgods Sverigefrakt är bäst i klassen på tunga, skrymmande paket. På vissa orter finns det dock begränsningar. Där kan man skicka paket som väger upp till 35 kilo och volymen får vara högst 0,5 m3. Hör med ditt Bussgodsombud om du har ett större paket, för att vara säker på att det går att skicka.

Kan jag skicka djur med Bussgods?
SVAR: Nej, Bussgods transporterar varken levande eller döda djur.

Kan man skicka kylvaror med Bussgods?
SVAR: Kyltransporter finns till vissa orter. Hör med ditt Bussgodsombud så får du besked.

Jag vill skicka begagnade varor som inte är ömtåliga. Kan jag skicka detta oemballerat med Bussgods?
SVAR: Allt gods ska vara emballerat för att transporten ska fungera på bästa sätt. Invändigt emballage och yttre kartong behövs för att paketet ska tåla normal hantering och för att fraktsedel/adresslapp ska fästa och hålla längs vägen.

» Klicka här för tips om emballering.

Jag ser i prislistan att Bussgods har pris för paket upp till 100kg. Kan jag skicka mina tunga paket med Bussgods?
SVAR: Bussgods hanterar paket med vikt upp till 35 kg. Tyngre sändningar behöver delas upp i flera kollin alternativt lastas på pall. Vissa ombud hanterar av utrymmesskäl inte pallgods.

För info om ditt ombud hanterar tunga paket, sök här »

Kan jag skicka mina varor i en säck eller väska?
SVAR: Alla sändningar behöver ett yttre emballage för att transporten ska fungera på bästa sätt. Fodral, säck och väska är inte ett godkänt emballage. Tänk på att fraktsedel/adresslapp ska fästa och hålla längs vägen. Tyg, textil och olika fodral till skidor och musikinstrument är exempel på känsligt emballage som skyddar till viss del, men inte kan anses som ett fullgott skydd då emballaget i sig kan skadas.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
SVAR: Paketet returneras efter 14 dagar. Avsändaren får då stå för returfrakten.

Kan någon annan hämta ut mitt paket?
SVAR: Den som hämtar ut paket för annans räkning skall legitimera sig och också visa legitimation för mottagaren.

Hur reklamerar jag en sändning?
SVAR: Vår varsamma hantering gör att vi har mycket få skador, men om ditt paket ändå blivit skadat eller försvunnit ska du reklamera det. Vi följer regelverket NSAB2000 vad gäller frakter.

» Läs mer om reklamationer här.

OBS du har alltid möjlighet att teckna varuförsäkring hos Länsförsäkringar via Bussgods. Läs mer här »