Skicka paket billigt med Bussgods

Vanliga frågor

Klicka på frågorna för att se fullständigt svar.
Måste jag skriva ut fraktsedeln själv?
SVAR: Det allra smidigaste är att skriva ut fraktsedeln innan du kommer till ombudet. Många ombud har en kunddator där man kan skriva ut fraktsedlar, men inte alla.

Klicka här för att skapa din egen fraktsedel.

OBS du betalar frakten i samband med att du skapar fraktsedeln på hemsidan.

Måste jag ange vikt och storlek när jag skriver fraktsedeln, jag har ingen våg eller något att mäta med?
SVAR: Ja, för att kunna beräkna pris för sändningen måste vi veta vikt och storlek. Om man angett fel uppgifter och förbetalt frakten kan man bli efterdebiterad om man betalat för lite.

Kan Bussgods komma och hämta paket på min adress?
SVAR: Vi kan ej erbjuda upphämtning hos privatperson/kontantkund. Inlämning gör du hos ditt närmaste ombud. Ditt närmaste ombud ser du här.

Var är mitt paket?
SVAR: » Här kan du se var ditt paket är, ange bara fraktsedelsnumret. Du kan även kontakta kundtjänst så hjälper vi dig 010-1989200 eller via mejl.

Hur vet jag att mitt paket är på väg, det står bara inlämnat när jag söker på hemsidan?
SVAR: I och med att det står inlämnat eller registrerat så är det på väg. Mottagaren får en avisering när paketet är framme.

Hur vet jag att paketet kommit fram?
SVAR: Vi aviserar sändningarna via SMS. Därför är det viktigt att rätt mobilnummer till mottagaren anges på fraktsedeln.

Hur lång tid har jag på mig att hämta mitt paket?
SVAR: Ditt paket ligger kvar i minst 7 dagar efter avisering. Därefter går sändningen i retur. Returfrakt betalas av ursprungliga avsändaren.

Kan jag skicka något jag sålt som mottagaren betalar?
SVAR: Ja, tjänsten heter Trygga Frakten och är en säker betalningslösning. Här kan du läsa mer om den tjänsten.


Jag har skickat ett paket med Trygga Frakten, när får jag mina pengar?
SVAR: När köparen/mottagaren har hämtat ut paketet kan du räkna med att ha pengarna på ditt konto inom 7-10 bankdagar.


Är det tryggt för mig som mottagare att betala Trygga Frakten i förskott?
SVAR: Ja, summan som du betalat in finns i tryggt förvar hos vår betalpartner Rocker tills du hämtat ut och godkänt din vara.

Vad händer om jag fått något annat än vad avsändaren utlovat i min Trygga Frakten-försändelse?
SVAR: När du hämtat ut din vara hos vårt ombud har du 24 timmar på dig att godkänna din vara. Om något skulle visa sig vara felaktigt kan du begära att vi pausar utbetalningen i max 7 dagar. Det ger säljaren och dig som mottagare tid att komma överens.

Vad kostar det att skicka en cykel?
SVAR: Vi har fasta priser på vissa typer av gods, bl.a. cykel. Pris hittar du i länken nedan. Cykeln skall vara förpackad i kartong.

» Här hittar du fasta priser på flera saker.

Kan jag skicka bildäck med Bussgods?
SVAR: Ja man kan skicka däck. Tänk på att förpacka dem väl i däckpåsar eller motsvarande med extra skydd för fälgarna. Avsändaren ansvarar för att hjulen är väl paketerade och klara för transport när de lämnas in till Bussgods.>

Hur stort och tungt får paketet vara?
SVAR: Bussgods i Norr AB är bäst i klassen på tunga, skrymmande paket. På vissa orter finns det dock begränsningar. Här kan du se vilka begränsningar som finns på de olika orterna.

Kan jag skicka djur med Bussgods?
SVAR: Nej, Bussgods transporterar varken levande eller döda djur.

Kan man skicka kylvaror med Bussgods?
SVAR: Kyltransporter finns till vissa orter i de fyra nordligaste länen. Hör med ditt Bussgodsombud så får du besked.

Jag vill skicka begagnade varor som inte är ömtåliga. Kan jag skicka detta oemballerat med Bussgods?
SVAR: Allt gods ska vara emballerat för att transporten ska fungera på bästa sätt. Invändigt emballage och yttre kartong behövs för att paketet ska tåla normal hantering och för att fraktsedel/adresslapp ska fästa och hålla längs vägen. Gods som ej är tillräckligt emballerat kan av Bussgods tilläggs emballeras och avsändaren debiteras en avgift för detta.

» Klicka här för tips om emballering.

Jag ser i prislistan att Bussgods har pris för paket upp till 100kg. Kan jag skicka mina tunga paket med Bussgods?
SVAR: Bussgods hanterar paket med vikt upp till 35 kg i Bussgods nätet. Tyngre sändningar behöver delas upp i flera kollin alternativt lastas på pall. Vissa ombud hanterar av utrymmesskäl inte pallgods.

För info om ditt ombud hanterar tunga paket, sök här »

Kan jag skicka mina varor i en säck eller väska?
SVAR: Alla sändningar behöver ett yttre emballage för att transporten ska fungera på bästa sätt. Fodral, säck och väska är inte ett godkänt emballage. Tänk på att fraktsedel/adresslapp ska fästa och hålla längs vägen. Tyg, textil och olika fodral till skidor och musikinstrument är exempel på känsligt emballage som skyddar till viss del, men inte kan anses som ett fullgott skydd då emballaget i sig kan skadas.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
SVAR: Paketet returneras efter 7 dagar om det finns hos ett av våra "gula" ombud och efter 14 dagar om det finns hos ett av våra "blå" eller "röda" ombud. Avsändaren får då stå för returfrakten. Våra olika ombud hittar du här.

Kan någon annan hämta ut mitt paket?
SVAR: Den som hämtar ut paket för annans räkning skall legitimera sig och också visa legitimation för mottagaren.

Hur reklamerar jag en sändning?
SVAR: Vår varsamma hantering gör att vi har mycket få skador, men om ditt paket ändå blivit skadat eller försvunnit ska du reklamera det. Vi följer regelverket NSAB2015 vad gäller frakter i Bussgods nätet. 

» Läs mer om reklamationer här.

OBS du har alltid möjlighet att teckna varuförsäkring hos Länsförsäkringar via Bussgods. Läs mer här »
Jag har fått en vara skickad till mig med Trygga Frakten och har blivit lurad. Vad ska jag göra?
SVAR: Börja med att pausa utbetalningen. Information och länk har du fått i ett mejl. Vi kan pausa utbetalningen i upp till sju dagar.
Om du och säljaren inte kan komma överens om en uppgörelse så kan du göra en polisanmälan. Polisen kan då höra av sig till oss och begära att vi pausar utbetalningen till säljaren ytterligare.
Observera att polisen måste kontakta oss inom de sju dagar vi pausat utbetalningen på köparens begäran.