Frågor och svar när du skickar företagspaket

Vanliga frågor

Klicka på frågorna för att se fullständigt svar.
Mitt företag vill ha ett kundnummer hos Bussgods, hur gör jag?
SVAR: Med ett kundnummer blir det ännu enklare att skicka paket med oss. Du får tillgång till egen inloggning i kundzon där du enkelt skapar fraktsedlar och även kan se pris för sändningen samtidigt. Vi har många bra fraktlösningar för företagskunder, kontakta ditt närmaste Bussgods om du vill veta vad vi kan göra för just Er.

» Fyll i ansökningsformulär här.

Vill du prata med vår representant i ditt område? Sök här »

Kan Bussgods komma och hämta företagspaket på min adress?
SVAR: Tjänst för hämtning av gods finns på de flesta orter. Upphämtning behöver bokas särskilt, kontakta Bussgods under Kundtjänst för att få hjälp med detta. Notera att du behöver vara upplagd som kund hos Bussgods.

Kan vi skicka varor som mottagaren betalar vid hämtning?
SVAR: Ja, tjänsten heter efterkrav (Postens motsvarighet heter postförskott). Ni debiteras frakt och efterkravsavgift och vi återbetalar pengarna när mottagaren gjort sin inbetalning.

» Här kan ni läsa mer om efterkrav.

Måste man ange vikt och storlek när man skriver fraktsedeln?
SVAR: Ja för att kunna beräkna pris för sändningen måste vi veta vikt och storlek. Vi tillämpar volymberäkning enligt 1 m³ =280 kg

Kan man se var företagspaketet är?
SVAR: Försändelseuppföljning finns under sök paket.

» Klicka här och ange fraktsedelsnummer.

Hur vet mottagaren att företagspaketet kommit fram?
SVAR: Vi aviserar sändningarna via SMS. Därför är det viktigt att rätt mobilnummer till mottagaren anges på fraktsedeln.

Hur lång liggetid har en sändning innan det returneras?
SVAR: Sändningen ligger kvar 14 dagar efter avisering. Därefter går sändningen i retur. Returfrakt betalas av ursprungliga avsändaren.

Hur stort och tungt får företagspaketet vara?
SVAR: Bussgods Sverigefrakt är bäst i klassen på tunga, skrymmande paket. På vissa orter finns det dock begränsningar. Där kan man skicka paket som väger upp till 35 kilo och volymen får vara högst 0,5 m³. I . Vi samarbetar även med Bring och i deras servicepointnät (gula ombud ) gäller max 20 kg och 0,25m³. Kontakta Bussgods om frågor gällande större paket.

Kan man skicka kylvaror med Bussgods?
SVAR: Kyltransporter finns till vissa orter. Hör med ditt Bussgods så får du besked.

Hur reklamerar jag en sändning?
SVAR: Vår varsamma hantering gör att vi har mycket få skador, men om ditt paket ändå blivit skadat eller försvunnit ska du reklamera det. Vi följer regelverket NSAB2000 vad gäller frakter. Gällande frakter som sker i Bring eller DHL nätet gäller specifika villkor se ”Transportvillkor”» .

» Läs mer om reklamationer här.

OBS du har alltid möjlighet att teckna varuförsäkring hos Länsförsäkringar via Bussgods. Läs mer här »