Viktig information: Tänk på att ditt lokala ombud kan ha andra öppettider under jul och nyår och att våra ledtider kan vara lite längre på grund av mycket gods i omlopp!

Kundservice

Här har vi samlat vanliga frågor som våra kunder ofta undrar över.

Vanliga frågor

Här har vi samlat de vanligaste frågor våra kunder ställer till oss

Skicka paket

Ja, för att kunna beräkna priset för en sändning behöver vi veta vikt och volym. Om du har angett fel uppgifter kan du bli efterdebiterad.

Här skapar du din egen fraktsedel.

OBS du betalar frakten i samband med att du skapar fraktsedeln på hemsidan.

Med Bussgods kan du skicka skrymmande gods och pallar, men på vissa orter finns det dock begränsningar.

Där kan man skicka paket som väger upp till 35 kilo och volymen får vara högst 0,5 m³.

Vi samarbetar även med Bring och i deras servicepointnät (gula ombud ) gäller följande:

Maxvikt: 20 kg

Maxmått: Längd 150 cm. Längd + omkrets 300 cm

Minimimått: 23 x 13 x 3,5 cm

Maxvolym: 0,25 m³

Ja, allt gods ska vara emballerat med ett yttre och ett inre emballage. Läs mer om att paketera din försändelse här:

 Paketera din försändelse

Ja, allt gods ska vara emballerat med ett yttre och ett inre emballage. Läs mer om att paketera din försändelse här:

 Paketera din försändelse

Hos en del ombud kan du skriva ut din fraktsedel, men det smidigaste är att skriva ut fraktsedeln innan du kommer till ombud.

Ditt närmaste ombud ser du här.

Ja. Tjänsten heter Trygga Frakten och är en säker betalningslösning.

Här kan du läsa mer:

 Trygga frakten

Vi erbjuder inte upphämtning hos privatpersoner. Inlämning sker hos närmaste ombud.

Ditt närmaste ombud ser du här.

Paket på väg

När du ser att det står inlämnat eller registrerat i Bussgods sökmotor är paketet på väg.

Ja, du kan spåra ditt paket med  fraktsedelnumret.

Här kan du se var ditt paket är.

Du kan även kontakta kundtjänst så hjälper vi dig: 010-1989200 eller via mejl [email protected]

Ja, du kan ladda ner Mina Paket-appen för att spåra bussgodsförsändelser.

Paketet är framme

Mottagaren får en avisering via sms eller mejl när paketet har kommit fram. Det är viktigt att korrekt mobilnummer och mejladress anges på fraktsedeln.

När paketet har anlänt hos ett ombud ligger det kvar i sju eller fjorton dagar beroende på vilken typ av sändning det rör sig om, därefter går sändningen i retur. Returfrakt betalas alltid av avsändaren.

Ja, den som står som mottagare för en försändelse måste kunna visa upp giltig ID-handling.

Den som hämtar ut paket för någon annans räkning ska legitimera sig samt visa legitimation för mottagaren. Observera att ett bud måste ha med sig mottagarens legitimation, det räcker inte med ett foto på legitimationen.

Vi vill alltid att ditt paket ska komma fram så fort som möjligt. Ibland kan det dock ta längre tid än tänkt; det kan bland annat bero på att det är fullt på bussen/lastbilen eller att det finns mycket paket och pallar som ska hanteras så att det blir köbildning. Väder och andra oförutsedda skeenden kan också orsaka försening. Vi har en ledtid på 2-5 arbetsdagar, ibland kan det ta längre tid än så beroende på ovan nämnda orsaker.

Vår varsamma hantering gör att vi har mycket få skador, men om ditt paket ändå har blivit skadat eller  försvunnit ska du reklamera det. Vi följer regelverket NSAB2015 vad gäller frakter i Bussgods nätet.

Läs mer om reklamationer här.

Övriga frågor

Nej, det kan du inte. Allt som skickas med Bussgods måste emballeras.

Bussgods har på vissa linjer och busstationer kylmöjligheter men kan inte erbjuda en garanterad kyl- eller fryskedja någonstans i Sverige.

Alla transporter av kyl- eller frysvaror sker alltid på avsändarens egen risk.

För mer information kontakta din säljare eller närmsta bussgods terminal.

Vanliga frågor för företagskunder

Med ett kundnummer blir det ännu enklare att skicka paket med oss. Du får tillgång till egen inloggning i kundzon där du enkelt skapar fraktsedlar och även kan se pris för sändningen samtidigt. Vi har många bra fraktlösningar för företagskunder, kontakta ditt närmaste Bussgods om du vill veta vad vi kan göra för just Er.

Fyll i ert ansökningsformulär.

Tjänst för hämtning av gods finns på de flesta orter. Upphämtning behöver bokas särskilt, kontakta Bussgods under Kundservice för att få hjälp med detta. Notera att du behöver vara upplagd som kund hos Bussgods för att kunna boka en upphämtning.

Ja, tjänsten heter efterkrav (Postens motsvarighet heter postförskott). Ni debiteras frakt och efterkravsavgift och vi återbetalar pengarna när mottagaren gjort sin inbetalning.

Försändelseuppföljning finns under spåra paket.

Vi aviserar sändningarna via SMS. Därför är det viktigt att rätt mobilnummer till mottagaren anges på fraktsedeln.

Vår varsamma hantering gör att vi har mycket få skador, men om ditt paket ändå blivit skadat eller försvunnit ska du reklamera det. Vi följer regelverket NSAB2000 vad gäller frakter. Gällande frakter som sker i Bring eller DHL nätet gäller specifika villkor se ”Transportvillkor .


Läs mer om reklamationer här.

Serviceställen

Här finner du alla våra serviceställen i Sverige och vilka tjänster de erbjuder.

Reklamationer

Om paketet är välförpackat, men ändå skadas eller försvinner ska du reklamera det.

Paketera din försändelse

Behöver du tips och råd om hur du pakterar din försändelser så har du kommit rätt.

Förbetala frakt

Förbetald frakt är en tjänst hos Bussgods där du kan skapa ett fraktdokument och betala frakten direkt på hemsidan.