Kundservice

Här har vi samlat vanliga frågor som våra kunder ofta undrar över.

Vanliga frågor

Här har vi samlat de vanligaste frågor våra kunder ställer till oss

Generella frågor

Det allra smidigaste är att skriva ut fraktsedeln innan du kommer till ombudet. Många ombud har en kunddator där man kan skriva ut fraktsedlar, men inte alla.

Här skapar du din egen fraktsedel.

OBS du betalar frakten i samband med att du skapar fraktsedeln på hemsidan.

Ja, för att kunna beräkna pris för sändningen måste vi veta vikt och storlek. Om man angett fel uppgifter och förbetalt frakten kan man bli efterdebiterad om man betalat för lite.

Vi kan ej erbjuda upphämtning hos privatperson/kontantkund. Inlämning gör du hos ditt närmaste ombud. Ditt närmaste ombud ser du här.

Här kan du se var ditt paket är, ange bara fraktsedelsnumret. Du kan även kontakta kundtjänst så hjälper vi dig 010-1989200 eller via mejl.

Bussgods hanterar paket med vikt upp till 35 kg i Bussgods nätet. Tyngre sändningar behöver delas upp i flera kollin alternativt lastas på pall. Vissa ombud hanterar av utrymmesskäl inte pallgods.

För info om ditt ombud hanterar tunga paket, sök här »

Alla sändningar behöver ett yttre emballage för att transporten ska fungera på bästa sätt. Fodral, säck och väska är inte ett godkänt emballage. Tänk på att fraktsedel/adresslapp ska fästa och hålla längs vägen. Tyg, textil och olika fodral till skidor och musikinstrument är exempel på känsligt emballage som skyddar till viss del, men inte kan anses som ett fullgott skydd då emballaget i sig kan skadas.

Paketet returneras efter 7 dagar om det finns hos ett av våra ”gula” ombud och efter 14 dagar om det finns hos ett av våra ”blå” eller ”röda” ombud. Avsändaren får då stå för returfrakten. Våra olika ombud hittar du här.

Den som hämtar ut paket för annans räkning skall legitimera sig och också visa legitimation för mottagaren.

Vår varsamma hantering gör att vi har mycket få skador, men om ditt paket ändå blivit skadat eller försvunnit ska du reklamera det. Vi följer regelverket NSAB2015 vad gäller frakter i Bussgods nätet.

Läs mer om reklamationer här.

Leverans

I och med att det står inlämnat eller registrerat så är det på väg. Mottagaren får en avisering när paketet är framme.

Vi aviserar sändningarna via SMS. Därför är det viktigt att rätt mobilnummer till mottagaren anges på fraktsedeln.

Ditt paket ligger kvar i minst 7 dagar efter avisering. Därefter går sändningen i retur. Returfrakt betalas av ursprungliga avsändaren.

Ja, tjänsten heter Trygga Frakten och är en säker betalningslösning. Här kan du läsa mer om den tjänsten.

Trygga frakten

När köparen/mottagaren har hämtat ut paketet kan du räkna med att ha pengarna på ditt konto inom 7-10 bankdagar.

Ja, summan som du betalat in finns i tryggt förvar hos vår betalpartner Rocker tills du hämtat ut och godkänt din vara.

När du hämtat ut din vara hos vårt ombud har du 24 timmar på dig att godkänna din vara. Om något skulle visa sig vara felaktigt kan du begära att vi pausar utbetalningen i max 7 dagar. Det ger säljaren och dig som mottagare tid att komma överens.

Börja med att pausa utbetalningen. Information och länk har du fått i ett mejl. Vi kan pausa utbetalningen i upp till sju dagar.
Om du och säljaren inte kan komma överens om en uppgörelse så kan du göra en polisanmälan. Polisen kan då höra av sig till oss och begära att vi pausar utbetalningen till säljaren ytterligare.
Observera att polisen måste kontakta oss inom de sju dagar vi pausat utbetalningen på köparens begäran.

Vad kan jag skicka med Bussgods?

Vi har fasta priser på vissa typer av gods, bl.a. cykel. Cykeln skall vara förpackad i kartong.

Ja man kan skicka däck. Tänk på att förpacka dem väl i däckpåsar eller motsvarande med extra skydd för fälgarna. Avsändaren ansvarar för att hjulen är väl paketerade och klara för transport när de lämnas in till Bussgods.

Bussgods i Norr AB är bäst i klassen på tunga, skrymmande paket. På vissa orter finns det dock begränsningar. Här kan du se vilka begränsningar som finns på de olika orterna.

Nej, Bussgods transporterar varken levande eller döda djur.

Bussgods har på vissa linjer och busstationer kylmöjligheter men kan inte erbjuda en garanterad kyl eller frys kedja någonstans i Sverige.

Alla transporter av kyl eller frysvaror sker på alltid på avsändarens egen risk.

För mer information kontakta din säljare eller närmsta bussgods terminal.

Allt gods ska vara emballerat för att transporten ska fungera på bästa sätt. Invändigt emballage och yttre kartong behövs för att paketet ska tåla normal hantering och för att fraktsedel/adresslapp ska fästa och hålla längs vägen. Gods som ej är tillräckligt emballerat kan av Bussgods tilläggs emballeras och avsändaren debiteras en avgift för detta.

Serviceställen

Här finner du alla våra serviceställen i Sverige och vilka tjänster de erbjuder.

Reklamationer

Om paketet är välförpackat, men ändå skadas eller försvinner ska du reklamera det.

Förbetala frakt

Förbetald frakt är en tjänst hos Bussgods där du kan skapa ett fraktdokument och betala frakten direkt på hemsidan.

Paketera din försändelse

Behöver du tips och råd om hur du pakterar din försändelser så har du kommit rätt.