Kundservice
Här har vi samlat vanliga frågor som våra kunder ofta undrar över.
Vanliga frågor
Här har vi samlat de vanligaste frågor våra kunder ställer till oss
Generella frågor
Mitt företag vill ha ett kundnummer hos Bussgods, hur gör jag?
Fyll i ert ansökningsformulär.
Kan Bussgods komma och hämta företagspaket på min adress?
Tjänst för hämtning av gods finns på de flesta orter. Upphämtning behöver bokas särskilt, kontakta Bussgods under Kundtjänst för att få hjälp med detta. Notera att du behöver vara upplagd som kund hos Bussgods.
Kan vi skicka varor som mottagaren betalar vid hämtning?
Ja, tjänsten heter efterkrav (Postens motsvarighet heter postförskott). Ni debiteras frakt och efterkravsavgift och vi återbetalar pengarna när mottagaren gjort sin inbetalning.
Måste man ange vikt och storlek när man skriver fraktsedeln?
Ja för att kunna beräkna pris för sändningen måste vi veta vikt och storlek. Vi tillämpar volymberäkning enligt 1 m³ =280 kg
Kan man se var företagspaketet är?
Hur vet mottagaren att företagspaketet kommit fram?
Vi aviserar sändningarna via SMS. Därför är det viktigt att rätt mobilnummer till mottagaren anges på fraktsedeln.
Hur lång liggetid har en sändning innan det returneras?
Sändningen ligger kvar 14 dagar efter avisering. Därefter går sändningen i retur. Returfrakt betalas av ursprungliga avsändaren.
Hur stort och tungt får företagspaketet vara?
Bussgods Sverigefrakt är bäst i klassen på tunga, skrymmande paket. På vissa orter finns det dock begränsningar. Där kan man skicka paket som väger upp till 35 kilo och volymen får vara högst 0,5 m³. I . Vi samarbetar även med Bring och i deras servicepointnät (gula ombud ) gäller max 20 kg och 0,25m³. Kontakta Bussgods om frågor gällande större paket.
Kan man skicka kylvaror med Bussgods?
Kyltransporter finns till vissa orter. Hör med ditt Bussgods så får du besked.
Hur reklamerar jag en sändning?
Läs mer om reklamationer här.