Kundservice

Här har vi samlat vanliga frågor som våra kunder ofta undrar över.

Vanliga frågor

Här har vi samlat de vanligaste frågor våra kunder ställer till oss

Generella frågor

Med ett kundnummer blir det ännu enklare att skicka paket med oss. Du får tillgång till egen inloggning i kundzon där du enkelt skapar fraktsedlar och även kan se pris för sändningen samtidigt. Vi har många bra fraktlösningar för företagskunder, kontakta ditt närmaste Bussgods om du vill veta vad vi kan göra för just Er.

Fyll i ert ansökningsformulär.

Tjänst för hämtning av gods finns på de flesta orter. Upphämtning behöver bokas särskilt, kontakta Bussgods under Kundtjänst för att få hjälp med detta. Notera att du behöver vara upplagd som kund hos Bussgods.

Ja, tjänsten heter efterkrav (Postens motsvarighet heter postförskott). Ni debiteras frakt och efterkravsavgift och vi återbetalar pengarna när mottagaren gjort sin inbetalning.

Ja för att kunna beräkna pris för sändningen måste vi veta vikt och storlek. Vi tillämpar volymberäkning enligt 1 m³ =280 kg

Försändelseuppföljning finns under spåra paket.

Vi aviserar sändningarna via SMS. Därför är det viktigt att rätt mobilnummer till mottagaren anges på fraktsedeln.

Sändningen ligger kvar 14 dagar efter avisering. Därefter går sändningen i retur. Returfrakt betalas av ursprungliga avsändaren.

Bussgods Sverigefrakt är bäst i klassen på tunga, skrymmande paket. På vissa orter finns det dock begränsningar. Där kan man skicka paket som väger upp till 35 kilo och volymen får vara högst 0,5 m³. I . Vi samarbetar även med Bring och i deras servicepointnät (gula ombud ) gäller max 20 kg och 0,25m³. Kontakta Bussgods om frågor gällande större paket.

Kyltransporter finns till vissa orter. Hör med ditt Bussgods så får du besked.

Vår varsamma hantering gör att vi har mycket få skador, men om ditt paket ändå blivit skadat eller försvunnit ska du reklamera det. Vi följer regelverket NSAB2000 vad gäller frakter. Gällande frakter som sker i Bring eller DHL nätet gäller specifika villkor se ”Transportvillkor .

Läs mer om reklamationer här.

Serviceställen

Här finner du alla våra serviceställen i Sverige och vilka tjänster de erbjuder.

Reklamationer

Om paketet är välförpackat, men ändå skadas eller försvinner ska du reklamera det.

Förbetala frakt

Förbetald frakt är en tjänst hos Bussgods där du kan skapa ett fraktdokument och betala frakten direkt på hemsidan.

Paketera din försändelse

Behöver du tips och råd om hur du pakterar din försändelser så har du kommit rätt.